Animation på Askov Efterskole

Animation på efterskole

Elsker du at tegne – og vil du gerne vække dine tegninger til live som fede animationer? Vil du gerne skabe karakterer, som tilskueren holder med og hepper på? Så er Animationslinjen på Askov Efterskole noget for dig!

Animationslinjen er for alle, som gerne vil vække deres kreative idéer til live på det store lærred. Det er en fordel, hvis du har gode tegneevner og kan skitsere dine egne karakterer – men det er ikke et krav. Uanset dit niveau kommer du til at lære en masse om animation og tegneteknik.
Du kommer med animation på efterskolen til at arbejde på din medbragte laptop, og vi tager udgangspunkt i gratis software som du med fordel kan downloade, installere og lege med på forhånd. Som udgangspunkt arbejder vi i programmet Blender

Du vil lære om følgende

På linjefaget vil du lære om følgende.

Idéudvikling og forberedelse:

• Idéudvikling og research
  • Målgruppeanalyse

Historiefortælling og karakterudvikling:

• Karakterdesign og historieopbygning
  • Manuskriptudvikling

Visuel udformning:

• 2D og 3D animation
  • 3D-skulpturer og 3D-prints af karakterer
  • Baggrundstegning
  • Klippeteknikker og metoder
  • Color grading

Visuel udformning:

• Sound Design

Se vores animations videoer

Se eksempler på Animationslinjens produktioner her

“Stormhvalen” -en tur bag kulisserne

“Der er stadig håb” og “Paradis i grøn”

-begge er et samarbejde med Forfatterlinjen, hvor deres tekster blev levendegjort af eleverne på Animationslinjen

…se mange flere film og videoer om Askov Efterskole på YouTube:)

På Animationslinjen lærer du alt om, hvordan du skaber dine egne animationer – fra første idé til færdigredigeret animation. Vi arbejder med idéudvikling, laver storyboards og lærer at tilrettelægge en animationsproduktion. Du får selvfølgelig også mulighed for at fordybe dig i alt det tekniske, når vi arbejder i animationsprogrammet Blender 2.8.

Men animation er mere end tegneteknik og computeranimation! Det er også historieudvikling og menneskeforståelse. I løbet af faget stiller vi skarpt på, hvordan man skaber sympatiske og medrivende karakterer samt opnår en forståelse af kroppens bevægelser og ansigtsmimik, så ens karakterer er så livagtige som overhovedet muligt. Derfor arbejder vi også med 3D-skulpturer og laver 3D-prints af de karakterer, vi designer.

Mød Selma

Hør hvad Selma siger om, at være elev på Animations-linjen

Selma er elev på Animations-linjen på Askov Efterskole.
Her fortæller hun om linjefaget.

Skab karakterer og animationer, der bliver til computerspil

NOGET FOR DIG?
Vil du gerne skabe animationer til spiludvikling? På Animationslinjen på efterskole samarbejder vi ofte med Game Design-linjen, og du får mulighed for at udvikle animationer og designe karakterer, der bruges i spil. Glæd dig til at være meddesigner i en verden, hvor alt kan lade sig gøre!

I en af efterskoleårets weekender afholder vi desuden Game Jam, hvor lærere og elever fra Grenaa Game College giver os en udfordring i at producere animationer og lave karakterer til små spil. Det sker også i samarbejde med Game Design-linjen, som har til opgave at udvikle spillene og gøre dem til virkelighed.
I løbet af undervisningen besøger vi også virksomheder og animationsskoler, og oplever hvordan professionelle animatorer arbejder.

Lyder Animation på efterskolen som noget for dig? Besøg os og hør nærmere – se vores besøgsdatoer

Forudsætninger

Vi har ikke de store krav til dig som elev på animationslinjen på efterskolen. Så længe du er ivrig efter at lære og har en sand interesse i at tegne og udvikle animationer, så er dette linjen for dig.

Det er dog en fordel, hvis du i forvejen har gode tegneevner. Vores elever på animationslinjen elsker at tegne og brænder for deres interesse. Mange af vores elever har derfor også tegnet lang tid før, de startede på Askov Efterskole. Er du skarp til at få kreative ideer ned på papiret og kan du udforme forskellige karakterer på et tegnebræt, har du helt sikkert en fordel.
Interesserer du dig for at tegne, men har ikke rigtig udfoldet dig indenfor denne verden før, betyder det dog ikke, at vi ikke også har en plads til dig. Har du et ønske om at tegne på efterskolen, så har du på animationslinjen de rette forudsætninger for at udvikle dig som tegner og animationsudvikler.

Hvad skal du have med?

Som elev på Animationslinjen fungerer det bedst, hvis du har en laptop med en “Wacom Intous Pro”, men en “Wacom Intous S” (også kaldet Bamboo) er også fin. I forhold til de programmer vi bruger, er mindstekravene til din PC/Mac følgende:

– 64-bit processor og operating system

– Processor: 1.6 Ghz Dualcore CPU

– Memory: 4 GB RAM

Installér meget gerne følgende programmer på forhånd:

Blender: https://www.blender.org/

Krita: https://krita.org/en/

iMovie eller FXhome: https://fxhome.com/

Vi tager altid højde for den enkelte elevs niveau, således alle elever bliver udfordret bedst muligt. Gennem tilpassede udfordringer skaber vi forbedringer for den enkelte elev. Med motivation og interesse kommer man langt, og der er på animationslinjen på efterskolen derfor plads til alle, der brænder for tegning og animation.